Kunnen groenten en fruit muzisch zijn?
Of ze het zélf kunnen zijn, betwijfel ik, maar onze leerlingen gingen er wel muzisch mee om. Voor deze les moest iedereen drie eetbare zaken meebrengen en iets om een tafel mooi te maken. Eerst vergeleken we kleuren,texturen en vormen. Kinderen keken in kookboeken en kozen een foto met een groot, dan weer met een beperkt aantal kleuren, een foto die hen deed denken aan iets niet eetbaar...Daarna gingen ze over tot het maken van creaties die een combinatie moesten zijn van vormen, kleuren en smaken. De resultaten legden ze vast in een foto, het was dus een heel werk van schikken en kleuren kiezen voor het juiste resultaat werd bereikt.Ten slotte werd van alle kunstwerken geproefd, het was zeker geen kunst voor de eeuwigheid...
De schaduwfoto kadert in een reeks over beroepen. De kinderen hadden mensen over hun loopbaan geïnterviewd. Ze stelden vast dat mensen keuzes maakten , studies begonnen, die weer afbraken, een carrière begonnen, die stopten of moesten stoppen enzovoort. Zo kwamen we tot het besluit dat het leven vaak anders loopt dan aanvankelijk gepland. Er werden lichaamshoudingen gezocht die succes of tegenslag uitbeelden.
Vanuit deze gegevens maakten ze een schaduwvoorstelling. Ik had een grote witte doek,langs achter belicht door achtereenvolgens een overheadprojector ( te zwak licht), een diaprojector (viel uit), en een beamer (eindelijk een goed schaduwbeeld). Op dit beeld zie je een student en zijn prof, zal hij slagen of niet?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten